fredag 29 maj 2015

Galileo Galilei

Manus till Galileo Galilei

Vem är du?
Var är du född och när?
Vad är du känd för?
Uppväxt?
Hur var samhället under din tid?
Hur upptäckte du det?
Hur började man använda det?
Hur används det idag?
Hur dog du, ålder?

Jag är en vetenskapsman vid namn Galilelo Galilei

Jag är född 1564 Italien, Pisa.

Jag är en vetenskapsman som breda kunskaper inom matematik, astronomi och fysik. Jag har varit professor och undervisat i matematik, medicinska områden, astronomi och även fysik.  Jag har utvecklat en egen termometer, och ett eget teleskop med, jag var inte den första som byggde ett teleskop, men jag var den första som lyckades göra en tillräcklig förstoring för att kunna se upp i rymden. Jag fick en uppfattning om föremåls massa och fallrörelse, genom att jag var den första som gjorde praktiska vetenskaps experiment. Jag har gett ut ett flertal böcker inom fysik, matematik och medicin. Jag upptäckte även månarna runt Jupiter och jordens bana runt solen, när jag upptäckt det så gav jag även ut en till bok.

Jag har levet i Pisa med mina föräldrar och 5 syskon, jag hade 2 bröder och 3 systrar.  Min pappa var musiker, så mina föräldrar ville att även jag skulle bli musiker i framtiden. Min mamma var arbetslös, så vi hade det väldigt jobbigt med ekonomin. När jag vuxit upp träffade jag marina, som blev min fru och mamma till 3 barn. Jag och Marina gifte oss aldrig.

Eftersom att min pappa var musiker, så förväntades jag också att gå efter den linjen, men så blev det inte, eftersom att vi hade det jobbigt med ekonomin så bytte jag linje, för att tjäna mer pengar. jag började läsa medicinska områden på universitetet i Pisa.  Jag insåg att jag inte var intresserad av det, men däremot var jag väldigt intresserad av mekanik och matematik. Jag började så småningom undervisa i matematik. Jag började efter det experimentera om föremåls massa, och dess rörelse. Jag var den första att utföra experiment, det var då ja upptäckte hur föremål rör på sig. Efter det fick jag uppgifter om att det första teleskopet hade byggts, i Grekland. Jag bestämde mig för att bygga ett eget, men större förstoring. Jag utförde experiment med mitt eget teleskop, och kunde se Jupiters fyra månar.

Under min tid hade vi mycket krig runt om i världen, och vi hade ingen demokrati. Det var jobbigt med ekonomin i många familjer, bland annat för mig. Men det var även då som vi satte fart på europas handel, och så småningom även ekonomin. Kyrkan började tappa sin makt i samhället, och alltmer tog kungen över landet. Bönderna tappade också makt, istället tog adeln över. Bönderna fick inte längre äga sin gårdar och jordbruk själva. Städerna i länderna växte alltmer tack vare handeln.

Jag upptäckte månarna runt Jupiter genom mitt eget teleskop som hade större förstoring än någon annan haft tidigare. Sedan så upptäckte jag jordens bana runt solen genom att jag utförde praktiska vetenskapliga experiment, jag lät kulor och andra föremål rullar ner från en slätt, och blev fascinerad och ville ta reda på mer.



Till en början ansågs mina teorier negativt, blev anklagad för kätteri mot kyrkan, och har suttit i domstol 2 gånger.  Jag fick hjälp av en vän att trycka ut en bok, och började sälja den. Folket var uppmuntrade till mina teorier, men det var inte kyrkan. Jag tog tillbaka sina påståenden, men tvingades ändå leva hela livet i husarrest. Mina idéer fick mer uppmärksamhet efter min död.

Idag bygger vi teorin på den kunskap vi har idag, om jordens bana runt solen. Utan mina experiment så skulle vi kanske inte veta hur det fungerade i rymden.

I 77års ålder började jag bli gammal, och var nästan helt blind. Jag avled senare i lunginflammation år 1642.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar